2012. július 9., hétfő

Tervezés, időmenedzsment a nyelvtanulásban 1.

Egy ideje már tervezgetem ezt a bejegyzést is, mint ahogyan tucat másikat is, a körülöttem lévő post it halmok jelzik, hogy mennyire el vagyok maradva magamhoz képest. Szokás szerint. Mindig túl vállalom magam, ez van :) Kissé hektikusak a mindennapjaim, és ez nem csak a nyelvtanulásra igaz, de azért megpróbálok valamilyen rendszert belevinni. A gond ugyebár az, hogy egyelőre az angol az elsődleges nyelv, amit a mindennapokban használok (nem ez a gond), és mellette kellene a dánt is tanulni. De egyre több hiányosságot vélek felfedezni az angol terén, amiket ugyebár pótolni kell, mert a jövőben ezen fog nyugodni a ház, ha értitek, mire gondolok. Tehát jelenleg fő cél az angolozás, ami internet hozzáférés és eltökéltség segítségével ma már egyszerű feladatnak tűnik, csakhogy van egy aprócska bibi: a bőség zavara. Túlságosan sok és jó anyag, feladat, szókártya stb. közül lehet válogatni, a napom viszont csak 24 órából áll, aminek jó részét munkával töltöm. Az eredmény: kapkodás, kicsit ebből-kicsit abból szemezgetés, ebbe is belekezdek, abba is, de valahogy mégis hiányérzetem van. Érzem, hogy át kellene ismételni a már megtanultakat is, sőt, alapvető szavakat, kifejezéseket kellene beapplikálnom a szókincsembe, úgy, hogy közben azért haladjak is. Na, ezen dolgozom most, ehhez kell a tervezés, mert anélkül semmit nem ér az egész.
Egy valamire hamar rájöttem: komoly hibát vétettem akkor, mikor fittyet hánytam a figyelmeztetésre: ne szavakat tanulj, hanem kifejezéseket! Nem így tettem, most iszom ennek a levét rendesen, borzalmas úgy kommunikálni, hogy szavanként próbálsz összerakni egy mondatot. Sok időt vesz igénybe, szaggatott beszéd és kevés önbizalom lesz az eredménye, ne kövessétek el ezt a hibát, de tényleg. Ha már az ember veszi a fáradtságot, hogy nekilásson a tanulásnak, akkor azt csinálja jól, később meg lesz a befektetett munka eredménye. Ezt igyekszem én is szem előtt tartani, és a szókártyáimra most már csak és kizárólag kifejezések, mondatok kerülnek, lehetőleg olyanok, melyeket a való életben is használok, illetve nagy valószínűséggel használni is fogok.
Erről ennyit egyelőre, lássuk a tervezés lényegét. Szerencsés vagyok abból a szempontból, hogy idegennyelvi környezetben élek, bár gyorsan leszögezném, hogy ez inkább rajtam múlt, és az én választásom is, mint minden ilyen, áldozatokkal is jár. De meg van az a kétségtelen előnye, hogy párhuzamosan két nyelvet is fejleszthetek, tanulhatok. Igyekszem is kihasználni ezt a lehetőséget, így a hetemet mindig előre megtervezem. Arról már leszoktam, hogy óramű pontossággal tegyem mindezt, mert úgysem fog sikerülni betartani. Azt viszont felmértem, hogy nagyjából mi az, ami a napjaimba belefér, és inkább listát írok a teendőkről, amiket aztán sorra kipipálhatok. Így például amellett, hogy fel van véve minden napra a to do list-re az angol és dán tanulás, kicsit konkretizálom is a dolgokat. Ma például angolból 10 új kifejezést kell megtanulnom, majd ezekből egy párbeszédet alkotni, lehetőleg vicceset vagy érdekeset, hogy könnyebben rögzüljön a lényeg. Ezt követi 10 új szó mondatba foglalása, és egy darab sorozatrész megtekintése angol nyelven, angol felirattal (ezt kiválthatja egy műsor a CNN-en is), vagy ha épp ahhoz van kedvem, megnézek egy részt a tv-ben angolul, dán felirattal (mert itt ugye hál' Istennek nincs szinkronizálás, nemzedékek nyelvtanulását hátráltatva ezzel a hülyeséggel). A dán nyelv oltárán áldozva visszatérek a Colloquial Danish első leckéjéhez vagy meghallgatom újra a Goethe Verlag Book 2 első 10 leckéjének hanganyagát (darabonként kb 2,5 perc) angol-dán verzióban. Ez annak függvénye, hogy ma mennyi munkám van, ha sok, akkor hanganyag, ha kevesebb, akkor le lehet ülni füzettel meg egy tollal és neki látni a feladatoknak.
A lényeg, hogy rugalmasan kezelem a tanulást, de mégsem hagyom el, nem marad ki. Inkább megpróbálom a napirendemhez igazítani, de a lényeg, hogy mindkét nyelvvel naponta többször 15-30 percet foglalkozom. Szókártyák is vannak mindig a zsebemben, mivel én abszolút vizuális típus vagyok, így lassan ideje beszereznem a színes ceruzákat, füzetet, kihúzót, színes lapot stb. egyszóval minden olyat, ami az én tanulásomat elősegíti. Addig marad a kockás papír és a sima toll kis rajzokkal :)
Ha már jobban látom az e havi teendőimet, akkor összeállítom a havi tanulási tervemet.

Az időmenedzsment szerintem munkavégzéshez és tanuláshoz is nagyon fontos, számtalan szakirodalom fellelhető a témában, ezért sem terveztem egy bejegyzést szánni ennek, mivel én fontosnak tartom ezt a részt az eredményesség érdekében. A lényeg azonban az, hogy a lehető legtöbb percet meg kell próbálni hasznosan tölteni a nyelvtanulás szempontjából. Itt most arra gondolok, hogy például futás közben nálam gyakran szól valamelyik hanganyag a telefonomról (mostanában a már említett goethe anyag dánul, vagy a Harry Potter audiobook angolul), takarítás, utazás közben, a filmnézést sem magyarul végzem, a neten is inkább idegen nyelvű anyagokat próbálok olvasgatni, ez igaz a könyvekre és újságokra is egyaránt, de erről részletesebben majd még később, mert már így is hosszúra nyúlt a bejegyzés.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése