2012. szeptember 21., péntek

Intenzív dán kurzusról jelentem

Mindig elképedek, mikor ide belépek, hogy milyen ritkán írok valójában. Pedig annyi, de annyi ötlet és terv van a fejemben. Csak az időhiány, na, azzal nem tudok mit kezdeni. Egyszer talán sikerül a kis füzetszéli jegyzeteket, ötletmorzsákat bejegyzések formájába önteni. Remélem, mert talán hasznosak lehetnek.
A dán tanfolyam már lassan egy hónapja tart, heti 5x3 órában, ami jóval intenzívebb, mint kellene. Ha a lényeg az, hogy iszonyú gyorsan érjünk a könyv végére, akkor jó.De ha az , hogy az abban foglaltakat el is sajátítsuk, akkor már nem annyira.
Magát a képzést, az alkalmazott módszereket nagyon szeretem. Azt már kevésbé, hogy nincs idő a gyakorlásra (hacsak valaki nem főállásban foglalkozik ezzel, és tanul még az iskola után is). A siker érdekében tehát redukálom az óraszámot, ezzel egyenes arányban pedig növelem az itthoni, vagyis autodidakta tanulás mértékét. Erre azért is szükség van, mert egyrészt angolul tanulom a dánt (és az angolomat is fejlesztenem kell), másrészt a saját tempóm kicsit más. Nem lassabb, csak más. Én jobb szeretek elmélyülni egy-egy témában, alaposabban kielemezve, és begyakorolva a dolgokat. Hülyeség? Lehet, de nekem így esik jól.
Vegyük például a mostani projekt egyik részét: el kell olvasnunk egy (kezdők számára lebutított) rövidke kis könyvet. Erre elvileg volt úgy kb 2 napunk, majd megbeszéltük, hogy mit olvastunk, és válaszoltunk pár kérdésre. Én ezt egészítettem ki az alábbiakkal:
- fontosabb szavak, kifejezések, mondatok kiszótározása (a lényeg a fontos jelzőn van), fordítása angolra (!) (és párhuzamosan a magyar szótár használata is, mert a főnevek többesszáma, illetve a határozatlan névelők beazonosítása így történhetett meg, mivel sikeresen hoztam haza egy erre nem alkalmas dán-angol szótárt)
- Nyelvtani szerkezetek felismerése, kimazsolázása (szigorúan az eddig tanultak alapján, illetve azok gyakorlása céljából)
- A story rövid elmesélése saját szavaimmal (írásban is, hisz a dán nyelvben igen nagy különbség van a kiejtés és az írásmód között)
- szókártyák készítése, megtanulása
Ez lényegesen több időt vett igénybe, mint amennyit a suliban szántunk rá, úgyhogy mostantól ismét nagyobb szerepet kap az autodidakta tanulás :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése